پزشک خانواده، نظام ارجاع و حفاظت مالی بیمهشدگان
سازمان تامین اجتماعی میکوشد در اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع از ایدههای مبتنی بر فناوری بهره بگیرد. در این طرح هر بیمار یک پرونده پزشکی دارد و برای هر مراجعه باید بتواند از طریق یک اپ نوبت بگیرد. مراجع باید بتواند از طریق اپ به نزدیکترین پزشک هدایت شود. پزشک باید بتواند به سابقه بیمار دسترسی پیدا کند و بعد از ویزیت مراجع باید به نزدیکترین داروخانه، نزدیکترین پزشک متخصص (در صورت صلاحدید پزشک عمومی) و نزدیکترین مرکز درمانی (ترجیحاً مرکز درمانی ملکی سازمان تامین اجتماعی) هدایت شود. مسیر حرکت بیمار از عمومیترین پزشک به پزشک متخصص باید در اپ به بیمار نشان داده شود.باید برای مراجع مشخص شود که از کدام خدمات سازمان تامین اجتماعی میتواند استفاده کند و در صورت مراجعه به هر پزشک یا بیمارستان یا داروخانه چه مقدار از هزینه درمانیاش پوشش داده میشود. (در صورت مراجعه به مرکز درمانی متعلق به سازمان همه هزینه پوشش داده میشود و در صورت مراجعه به مرکزی که با سازمان قرارداد دارد برحسب قرارداد، درصدی از هزینه پوشش داده میشود.) سوابق پزشک، داروخانه و مرکز درمانی باید در اپ ثبت، و کارنامه قابل ارزیابی صادر شود.
پذیرش، رسیدگی و پرداخت الکترونیکی اسناد پزشکی (رسا)
سازمان تامین اجتماعی در نظر دارد فرایند بررسی اسناد پزشکی و پرداخت را به صورت الکترونیکی اجرایی کند. به این صورت که اسناد به صورت آنلاین بارگذاری شوند؛ پردازش شوند و به صورت آنلاین و بدون آنکه لزومی به حضور مراجع باشد، هزینه آنها محاسبه و پرداخت شوند.بارگذاری اسناد پزشکی میتواند بدون دخالت خود مراجع و صرفاً از طریق تبادل الکترونیک با مراکز درمانی (چه مراکز طرف قرارداد و چه بیمارستانهای ملکی سازمان و حتی بیمارستانهای غیرطرف قرارداد با سازمان) و خود سازمان تامین اجتماعی صورت گیرد. بررسی و حسابرسی الکترونیک اسناد پزشکی باید بر اساس یک بانک راهنماهای بالینی و قواعد بیمهگری صورت گیرد. همچنین انجام چنین کاری نیازمند هماهنگی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر ذینفعان دارد. این سامانه باید براساس راهنماهایی مصرف دارو و خدمات پاراکلنیک را نظارت و مدیریت کند.
اصلاح ساختار مدیریتی درمان
سازمان تامین اجتماعی بیش از ۴۰۰ مرکز درمانی را تحت پوشش خود دارد. هرکدام از این مراکز به صورت مرتب اسناد و مدارک فعالیتهای پزشکی و درمانی خود را به نهادهای وابسته سازمان ارسال میکنند. این نهادها نیازهای این مراکز را برطرف میکنند (معاونت خرید راهبردی در هر استان) و یا صورتحسابهای مراکز را پرداخت میکنند (مدیریت درمان در هر استان). در هر دوره، طبیعتا میان عملکرد و هزینههای مراکز درمانی تفاوت وجود دارد که باید محاسبه و پرداخت شود.سازمان تامین اجتماعی به دنبال راهحلهایی است که هم بهرهوری مدیریت این مراکز درمانی را بهبود بخشد و هم فرایند فوق را بهینه و کارآمدتر و سریعتر کند. به علاوه بتواند بهطور مرتب ارزیابی درستی از نظر مراجعان به مراکز درمانی داشته باشد.
بیمه متمرکز و یکپارچهسازی شعب
بیمهپردازان سازمان تامین اجتماعی برای انجام کارهای خود باید به شعب خاصی از سازمان رجوع کنند که از نظر جغرافیایی به کارگاه آنها نزدیک است. سازمان تامین اجتماعی میخواهد این امکان را فراهم کند که بیمهپردازان بتوانند به هرکدام از شعب این سازمان رجوع کنند. این امر مستلزم آن است که یک سامانه متمرکز به وجود بیاید. این سامانه باید یک دیتاسنتر پشتیبان داشته باشد که کارنامه سوابق بیمهشدگان به صورت انفرادی و همچنین سوابق بیمهپردازی کارفرمایان در آن ثبت شده باشد.
تسهیل خدمات بیمه فضای کسبوکار
کارگاههایی که فهرست بیمهای دارند با مشکلات زیادی دستوپنجه نرم میکنند. مثلا زمان زیادی را صرف انجام فرایند صدور مفاصای بیمهای میکنند؛ فرایند بازرسی از کارگاهها هماکنون به صورت حضوری انجام میشود که مستلزم حضور همه افراد بیمهشده است؛ با ضریب پیمان آشنا نیستند.سازمان تامین اجتماعی قصد دارد همه این موارد به صورت غیرحضوری و به شکل آنلاین انجام شود و از هر راهحل نوآورانهای که بتواند فرایند کارهای بیمهای کارگاهها را به صورت سادهتر و سریعتر انجام دهد استقبال میکند. راهحلها باید آموزش کارفرمایان با فرایندها، اصلاح فرایندهای بازرسی، صدور مفاصاحساب تعهدی مقاطعهکاران، تعامل سازمان تامین اجتماعی با سازمان امور مالیاتی و سایر دستگاههای مربوط و مواردی از این دست را به صورت آنلاین و ساده انجام دهند.
ساماندهی بیمه کسبوکارهای نوین
طرح «ساماندهی بیمه کسبوکارهای نوین» یکی از طرحهای ۲۰ گانه تحولآفرین و توسعهای سازمان تأمین اجتماعی است که با هدف گسترش پوشش بیمهای به مشاغل جدید و کمتر تحت پوشش طراحی شده است. این طرح در سه محور اصلی اجرا میشود.در گام اول، شناسایی و دستهبندی کسبوکارهای نوین و مشاغلی که به دلایل مختلف سخت تحت پوشش بیمه قرار میگیرند (مانند مشاغل پلتفرمی، دیجیتال یا فریلنسری) انجام میشود. سپس در گام دوم، فرایندهای فعلی بیمهای بازنگری و اصلاح میشود تا با ویژگیهای این نوع مشاغل متناسب باشد و امکان بهرهمندی آنها از خدمات بیمهای فراهم گردد.در نهایت، در گام سوم، بیمه رانندگان فعال در پلتفرمهای حملونقل (مانند تاکسیهای اینترنتی) بهصورت سامانیافته اجرا میشود و همزمان برنامههایی برای توسعه پوشش بیمهای در سایر کسبوکارهای نوین و مشاغل سختپوشش نیز پیادهسازی خواهد شد. این طرح گامی مهم در جهت تحقق عدالت بیمهای و حمایت از نیروی کار در فضای جدید اقتصادی کشور است.
تحول دیجیتال و هوشمندسازی خدمات بیمهای
یکی از طرحهای تحولآفرین و توسعهای سازمان تأمین اجتماعی، طرح تحول دیجیتال و هوشمندسازی خدمات بیمهای (توسعه خدمات غیرحضوری) است. این طرح با هدف تسهیل دسترسی مردم به خدمات، کاهش مراجعات حضوری، افزایش سرعت و دقت در ارائه خدمات و تحقق سازمانی چابک و هوشمند اجرا میشود.در چارچوب این طرح، ابتدا برش خدمات بیمهای بر اساس سند تحول دیجیتال سازمان در برنامه هفتم پیشرفت تهیه خواهد شد. سپس فهرست کامل خدمات فعلی سازمان تدوین میشود تا زمانبندی مشخصی برای دیجیتالسازی آنها طراحی شود.همچنین، فرآیند غیرحضوری خدمات تحت عنوان طرح ۳۰۷۰ تکمیل خواهد شد. برای اجرای دقیق این خدمات، نیازهای اطلاعاتی شناسایی شده و ارتباط برخط با سامانههای سایر دستگاهها مانند ثبتاحوال برقرار میگردد.در ادامه، خدماتی مانند صدور گواهیهای الکترونیکی شامل تمدید کارت بازرگانی یا مفاصاحساب ماده ۳۷ و… نیز بهصورت آنلاین انجام میشود. سازمان همچنین سازوکاری برای مدیریت اعتراضات بیمهشدگان نسبت به پیامکهای ارسالی طراحی خواهد کرد.در بخش فنی، ضریب پیمان بهصورت هوشمند و بر پایه فرآیندهای اصلاحشده بازطراحی میشود و در نهایت، اسکن و دیجیتالسازی پروندههای حوزه وصول حق بیمه و بایگانیهای راکد مرتبط نیز تکمیل خواهد شد تا امکان دسترسی سریع و متمرکز به اطلاعات فراهم شود. این اقدامات زمینهساز عبور از مدل سنتی به یک نظام مدرن و هوشمند در ارائه خدمات بیمهای خواهد بود.
مدیریت تعهدات بیمهای سازمان تامین اجتماعی
یکی از طرحهای مهم و تحولآفرین سازمان تأمین اجتماعی در چارچوب برنامههای بیستگانه تحولی، طرح مدیریت تعهدات بیمهای سازمان (تعهدات بلندمدت و کوتاهمدت) است. هدف از اجرای این طرح، بهبود و ساماندهی فرآیندها و سیاستهای مربوط به انواع تعهدات بیمهای است تا این خدمات با دقت، سرعت و هوشمندی بیشتری به مخاطبان ارائه شود.در این طرح، ابتدا طرح تعویق بازنشستگی بهصورت داوطلبانه تدوین و اجرا میشود تا افرادی که تمایل دارند با شرایط مشخصی دوران اشتغال خود را ادامه دهند، امکان بهرهمندی از این حق را داشته باشند. همچنین، بیمه کارگران ساختمانی بهصورت استانی و با درنظر گرفتن منابع و مصارف هر استان ساماندهی میشود.یکی از محورهای اصلی این طرح، ساماندهی نحوه نظارت بر برقراری و پرداخت مستمری و مزایای جنبی است. هدف از این اقدام، صدور هوشمند احکام و استمرار پرداختها به صورت دقیق و منظم است. از سوی دیگر، بیمه بیکاری و سایر تعهدات کوتاهمدت نیز به صورت هوشمند و غیرحضوری ساماندهی میشوند.به علاوه فرایند اجرای ماده (۶۶) قانون تأمین اجتماعی نیز اصلاح میشود. این ماده به مسئولیت کارفرما در صورت وقوع حادثه ناشی از عدم رعایت مقررات ایمنی اشاره دارد و سازوکاری برای جبران خسارات بیمهشده و مطالبه آن از کارفرما پیشبینی میکند. همچنین، با اصلاح فرایند اجرای ماده (۹۰) قانون تأمین اجتماعی، موضوع معاینات پیش از استخدام و شناسایی شایستگی جسمانی افراد مورد توجه قرار گرفته و فرآیندهای مربوط به آن شفاف و دقیق تنظیم میشود.در نهایت، معافیتهای بیمهای گروههای خاص نیز در قالب توافق سهجانبه با سازمان برنامه و دستگاه تخصصی مرتبط با هر صنف، ساماندهی خواهد شد. اجرای این طرح نقش مهمی در بهینهسازی نظام تعهدات و کاهش ریسکهای مالی سازمان ایفا میکند.
طرح ارتقا مدیریت وصول منابع سازمان
ارتقاء مدیریت وصول منابع سازمان با هدف افزایش بهرهوری در شناسایی، پیگیری و وصول منابع مالی سازمان اجرا میشود. در این طرح، مجموعهای از اقدامات منسجم برای مدیریت دقیقتر مطالبات و کاهش فاصله زمانی بین شناسایی تا وصول بدهیها طراحی شده است.در گام اول، ساختار شناسایی و احصاء دیجیتال مطالبات سازمان از دولت پیادهسازی میشود تا فرآیندهای مرتبط با مطالبات شفاف و دقیق شود. ساماندهی تقسیط و وصول مطالبات بیمهای و همچنین ساماندهی معافیتهای بیمهای برای کارگاههای تا پنج نفر از دیگر محورهای این طرح است که موجب نظمبخشی به تعامل مالی با بیمهپردازان خواهد شد.برای مقابله با فرار بیمهای، دو مسیر طراحی شده است: یکی سازوکار کنترل فرار بیمهای مقداری از طریق واقعیسازی دستمزدها، و دیگری تدوین سازوکارهای کنترل فرار بیمهای تعدادی.در ادامه، کاهش فاصله زمانی میان شناسایی، قطعیت و وصول بدهیها با زمانبندی الزامآور پیگیری میشود. همچنین، ابلاغ اوراق و احکام سازمان از طریق سامانه ثنا انجام خواهد شد و تعیین تکلیف اموال و املاک بازداشتی نیز بهعنوان بخش دیگری از این طرح پیشبینی شده است.از دیگر اقدامات مهم در این طرح میتوان به کاهش مطالبات ورودی به هیئتهای تشخیص و قطعی نمودن مطالبات شناساییشده با زمانبندی مشخص اشاره کرد. نهایتاً، وصول مطالبات قطعیشده بر مبنای کاربرگ شماره ۳ انجام میشود؛ این کاربرگ قرار است در قالب طرح هوشمندسازی و ارتقاء بهرهوری بازرسی دفاتر، بهصورت دیجیتال طراحی و استفاده شود.
ساماندهی مشاغل سخت و زیانآور و اصلاح عناوین شغلی
طرح ساماندهی مشاغل سخت و زیانآور و اصلاح عناوین شغلی یکی از ۲۰ طرح تحولآفرین سازمان تأمین اجتماعی است که با هدف ارتقای دقت، شفافیت و کارآمدی در شناسایی و رسیدگی به مشاغل سخت و زیانآور طراحی شده است. این طرح مجموعهای از اقدامات اجرایی و اصلاحی را برای بازنگری در ساختارها و فرآیندهای مرتبط با این حوزه شامل میشود.در گام نخست، بازنگری در آییننامه اجرایی مشاغل سخت و زیانآور در دستور کار قرار گرفته تا با روزآمدسازی ضوابط، تصمیمگیریها دقیقتر انجام شود. سپس، احصاء و پالایش مشاغل سخت و زیانآور گروه (الف) با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دنبال میشود تا مصادیق این مشاغل مشخص و بهروزرسانی شود.از دیگر بخشهای این طرح میتوان به پیگیری رفع عوامل سخت و زیانآور در کارگاهها از طریق کمیتههای استانی اشاره کرد. این اقدام با هدف بهبود شرایط محیط کار و ارتقای سلامت شغلی انجام میشود. همچنین، اصلاح فرایند رسیدگی مشاغل در کمیتههای سخت و زیانآور و بازنگری در فرآیند رسیدگی به درخواستهای اصلاح عنوان شغلی نیز در راستای افزایش بهرهوری و پاسخگویی دقیقتر به بیمهشدگان اجرا خواهد شد.در نهایت، برای اطلاعرسانی بهتر و تسریع ارتباط با ذینفعان، ابلاغ عناوین شغلی به بیمهشدگان از طریق درگاههای دیجیتال مانند «ثنا»، «سامانه کارپوشه ملی ایرانیان»، «پیامک» و «اپلیکیشن سازمان» پیشبینی شده است.این طرح زمینهای مناسب برای شرکتهای دانشبنیان در حوزههای سامانههای اطلاعاتی، هوشمندسازی فرآیندها، اپلیکیشنهای کاربری و تحلیل داده فراهم کرده تا راهحلهای نوآورانه خود را در قالب پیشنهادات کاربردی به سازمان تأمین اجتماعی ارائه دهند.
هوشمندسازی و ارتقاء بهرهوری بازرسی دفاتر
افزایش دقت، سرعت و اثربخشی فرآیندهای بازرسی دفاتر قانونی کارفرمایان، مهمترین هدف طرح هوشمندسازی و ارتقاء بهرهوری بازرسی دفاتر است. این طرح با بهرهگیری از فناوریهای نوین، به دنبال اصلاح روشهای سنتی بازرسی و حرکت بهسوی یک نظام هوشمند، دقیق و دیجیتال است.در گام نخست، بازرسی دفاتر بهصورت هوشمند و با اولویتبندی انجام میشود و فرآیند ارجاع به بازرسها نیز بهطور خودکار (احاله خودکار) صورت میگیرد. همچنین امکان اجرای فرایند خوداظهاری برای کارفرمایان فراهم شده تا اطلاعات مورد نیاز را مستقیماً در اختیار سازمان قرار دهند. در ادامه، فرایند بازرسی دفاتر بازطراحی شده و کاربرگهای دیجیتال جایگزین فرمهای دستی میشوند که باعث تسهیل و تسریع کار خواهد شد.از دیگر اقدامات مهم در این طرح، تبادل اطلاعات با سازمان امور مالیاتی بهمنظور دسترسی دقیقتر به اطلاعات مالی کارفرمایان است. همچنین استانداردسازی و تدوین تهیه کاربرگ دیجیتال انجام میشود تا در تمامی مراحل بازرسی کاربرد یابد. این طرح همچنین یک رابطه سیستمی از شناسایی مطالبات تا وصول آنها ایجاد میکند که پیگیری حقوق سازمان را نظاممندتر میسازد.در بخش فنی نیز، دریافت اطلاعات حقوق و دستمزد کارفرمایان بهصورت برخط و دیجیتال از سامانههای مرتبط صورت میگیرد و نهایتاً یک ارتباط نرمافزاری میان سیستم حسابرسی و سامانه بیمهای سازمان برقرار میشود تا همه مراحل بازرسی و محاسبات بیمهای بهطور یکپارچه و هوشمند انجام شود. این طرح گامی مهم در جهت شفافسازی، تسریع فرآیندها و کاهش خطاها در حوزه بازرسی دفاتر است.
چشمانداز تأمین اجتماعی نوین (1430)
یکی از طرحهای ۲۰گانه تحولآفرین و توسعهای سازمان تأمین اجتماعی است که با رویکرد آیندهنگرانه و برنامهریزی بلندمدت طراحی شده است. هدف این طرح، ترسیم مسیر تحول و پیشرفت سازمان تأمین اجتماعی در افق سال 1430، همراستا با «سپهر چشمانداز آینده ایران» و همچنین هماهنگ با «سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» تا افق 1450 است.در این طرح ابتدا برنامه چشمانداز سازمان برای سالهای آینده تدوین میشود. سپس نقش و جایگاه سازمان تأمین اجتماعی در اسناد بالادستی مرتبط و سیاستهای کلی تأمین اجتماعی بهروشنی تبیین شده و سازمان در فرآیند تهیه و تدوین این اسناد مشارکت فعال خواهد داشت.همچنین، سندی جامع برای تأمین اجتماعی نوین تهیه و تدوین میشود که در آن از فناوریهای نوظهور استفاده شده و سازگاری با کسبوکارهای نوپا و بازمهندسی فرآیندهای سنتی مورد توجه قرار میگیرد. از دیگر اقدامات مهم این طرح، تدوین لایحهای برای ایجاد نظام چندلایه بیمهای و قانون جدید تأمین اجتماعی است که بتواند پاسخگوی نیازهای متنوع جامعه باشد.در نهایت، برای تقویت حمایتهای بیمهای، برنامهریزی و پیگیری لازم برای تشکیل صندوقهای مکمل و مازاد نیز در دستور کار قرار میگیرد. این صندوقها میتوانند پوششهای تکمیلی و خدمات بیشتر را به بیمهشدگان ارائه دهند. طرح چشمانداز تأمین اجتماعی نوین، بستری راهبردی برای تحول اساسی در نظام رفاه اجتماعی کشور فراهم میکند.
رضایتمندی مبتنی بر نظارت مردمی و ارتقاء نظام پاسخگویی
بهبود ارتباط با مخاطبان، افزایش شفافیت، و ارتقاء کیفیت خدمات از اهداف طرح افزایش رضایتمندی مبتنی بر نظارت مردمی است. این طرح تلاش میکند تا با بهرهگیری از نظرات مردمی و فناوریهای نوین، سطح رضایت بیمهشدگان و مراجعان را بهطور چشمگیری افزایش دهد.در این طرح، ابتدا ضوابطی برای پاسخگویی حضوری روسای شعب و مدیران کل تدوین شده و نظارت دقیقی بر اجرای این ضوابط اعمال میشود. همچنین، سامانهای برای رضایتسنجی آنلاین مشتریان طراحی و اجرا میشود که نتایج آن در همکاری با واحدهای مرتبط، در پرداخت مزایای انگیزشی کارکنان مورد استفاده قرار میگیرد تا فرهنگ پاسخگویی ارتقاء یابد. از دیگر اقدامات مهم این طرح توسعه و تقویت مرکز پاسخگویی است که با ایجاد بستری پایدار، امکان ارتباط مستمر و مؤثر مخاطبان با سازمان را در تمام ساعات شبانهروز فراهم میآورد. همچنین یکپارچهسازی سامانههای سازمان با سیستم مرکز تماس و سامانه CRM در این طرح منجر به ارتقای کیفیت پاسخگویی در مرکز تماس و بهبود فرایند تحلیل اطلاعات در CRM خواهد شد.
بهرهوری منابع مالی سازمان
ایجاد سازوکارهای هوشمند و قانونی برای استفاده بهتر از منابع مالی سازمان یکی دیگر از محورهای برنامههای تحولی سازمان تامین اجتماعی است. این کار با هدف استفاده از ابزارهای نوین مالی، مدیریت منابع مالی، تسریع در بازپرداخت بدهیها و وصول مطالبات انجام میشود. مرحله اول، با هدف جلوگیری از موانع قانونی و مشکلات احتمالی از سوی بانک مرکزی، سازمان تامین اجتماعی با استفاده از یک سامانه خاص اقدام به تولید و توزیع توکنهایی (Wallets) میکند که در اختیار بستانکاران قرار میگیرد. این توکنها بهگونهای طراحی شدهاند که دارنده آنها میتواند از آن برای پرداخت حق بیمه یا انتقال به دیگران استفاده کند، ولی فقط با حق بیمه قابلیت تسویه دارد. دارنده توکن، مالک آن محسوب میشود و این فرایند موجب ایجاد ارزشافزوده و کاهش زمان بازپرداخت بدهی میشود.مرحله دوم، چرخه استفاده از این توکنها گسترش مییابد و تمام ذینفعان میتوانند وارد این چرخه شوند، البته این مرحله نیازمند دریافت مجوز رسمی از بانک مرکزی است. با اجرای این دو مرحله، سازمان قادر خواهد بود بازپرداخت بدهیها را تسریع کرده و منابع مالی خود را بهتر مدیریت کند.در ادامه، سازمان برنامههایی برای بهکارگیری روشهای نوینی مانند توکنایز کردن داراییها در دست اجرا دارد که این امکان را فراهم میسازد تا هم تسویه حساب با سازمان انجام شود و هم قابلیت انتقال داراییها به دیگران فراهم شود.در نهایت، با تدوین و اجرای ابر تأمین مالی، سازمان تأمین اجتماعی به دنبال ایجاد یک ساختار مالی گستردهتر و پیشرفتهتر است که بتواند در مقیاس وسیع، منابع مورد نیاز خود را تأمین و مدیریت کند. این طرح، گامی اساسی در راستای نوسازی مالی و بهرهوری پایدار منابع سازمان به شمار میآید.
سرمایهگذاری و خروج از بنگاهداری
اصلاح نظام بنگاهداری یکی از اهداف مهم طرحهای تحولی سازمان تامین اجتماعی است. این رویکرد با هدف بهینه کردن منابع و تضمین منافع بلندمدت ذینفعان دنبال میشود. فعالسازی شرکت مدیریت بازار سرمایه تأمین اجتماعی (بستا)، تدوین سند جامع سرمایهگذاری و احصاء مدل مطلوب ساختار مناسب سرمایهگذاری و خروج از بنگاهداری، ساماندهی و خروج از بنگاهداری در شرکتهای تابعه مستقیم، خروج از بنگاهداری شستا، خروج از بنگاهداری بانک رفاه و واگذاری مدیریت بهرهبرداری هتلها و اماکن گردشگری از محورهای این طرح است. سازمان تامین اجتماعی از ایدههای نورآورانه در این محورها استقبال میکند.
طرح ساماندهی شرکتها و املاک
سازمان تامین اجتماعی تلاش می کند با اجرای طرحهای نوآورانه نظام مالی و اقتصادی شرکت هایش را بهبود دهد. از همین رو در قالب طرحهای تحولی چند برنامه مهم از جمله ایجاد سامانه جامع حاکمیت شرکتی با منظور ارزیابی بهرهوری و پایش اقتصادی، ساماندهی املاک و مستغلات با هدف تثبیت مالکیت، کاربری، بهرهبرداری و مولدسازی و تأسیس صندوق املاک و مستغلات REIT و یا صندوق زمین و ساختمان (شامل تدوین طرح، اخذ مجوز تأسیس صندوق، تعیین املاک مشمول، اخذ مجوز از بورس و راهاندازی صندوق) را هدف قرار داده است.